Anke en Jeroen in Azië

Varkens, buffels en bussen

Dag lieve mensen,

Weer een berichtje vanuit het hete Sulawesi waar het gelukkig stil is wat betreft aardbevingen en tsunami´s. Het enige dat af en toe beeft en schokt zijn onze lijfjes, zowel intern als extern, daarover later meer.

De overtocht vanuit Flores ging verbazingwekkend soepel. Aangezien niemand ons precies kon vertellen hoe lang de boot erover zou doen, lieten we ons maar verrassen. In een 1e klas hut, die luxer was dan onze gemiddelde hotelkamer (airco!), mochten we de nacht doorbrengen. Wel een hoog Titanic-gehalte met gesloten hekken in het trappenhuis tussen de 1e klas (onze dus) en de economy- klas (honderdern indonesiers overal op de grond liggend).We waren uiteraard de bezienswaardigheid van de boot. We zaten nog rustig aan het ontbijt toen iemand ons kwam vertellen dat we al bijna in Makassar waren!

Na een dagje Makassar door naar Tana Toraja, een prachtige streek met mensen met een hele bijzondere cultuur. Een begravenis bijgewoond, toch wel zo´n beetje de belangrijkste ceremonie in hun cultuur. Het werd een grote slachtpartij van 100+ varkens en 20+ buffels, die geofferd moeten worden. Heel bijzonder, ook fijn dat we geen vegetariërs zijn..

Na een dagje rond touren in Toraja hebben we daar voor 3 dagen een trekking gedaan. Erg mooi en lekker even een beetje weg te zijn uit de drukte en te kunnen wandelen. Overnachten in een typisch Toraja-huis met kakkerlakken, ja hoor, leuk! De laatste dag waren we allebei niet zo fit, gelukkig was het toen nog maar een aantal uren lopen naar een lekker bedje.

Want...daarna door naar het noorden van Sulawesi met als doel de Togean eilanden. Alleen om er te komen kost wel wat moeite en daar zijn we nu na twee reisdagen bijna mee klaar (morgen nog de boot overtocht). We waren de eerste reisdag voorbereid op 14 uur bus. Bewapend met oordopjes, boeken, een nekkussentje en diacure in de buik gingen we vol goede moed op weg. Het werd uiteindelijk 17 uur, waarbij de bus ook nog even kapot ging om 10 uur ´s avonds. Fanastisch hoe dat op z´n Indonesisch wordt opgelost. Er wordt een belletje gepleegd naar de dichtstbijzijnde kennis. Daarna vouwen we een kleedje uit voor de bus, maken we een vuurtje in de berm, zetten we wat muziek zo hard mogelijk aan op ons mobieltje en gaan we er gezellig bij liggen. No stress..... Uiteindelijk komt die dichtstbijzijnde kennis aan op het motortje, neemt het kapotte onderdeel van de bus mee en komt ongeveer een uur later weer terug met een nieuw onderdeel. Even sleutelen en karren maar! Makkelijk zat.

Na vandaag weer 5 uur hobbelen in de bus hebben we erg veel zin in weer even bijkomen met zon, zee en strand en dat gaat wel lukken denken we!

Dikke zoen!

Anke en Jeroen

Maaike

Leuk weer een berichtje van jullie te lezen. Jullie hebben al aardig kennisgemaakt met het echte Indonesië. Ga gauw nog even de foto's bekijken, ben erg benieuwd!

Liefss xx

DJ

Hi schatten,

Om de jaloezie te onderdrukken heb ik 4 tickets gekocht voor 5 december, Heineken Hall, "the best of two worlds" Armin en Markus Schulz, line up still to be confirmed: Dead Mou5, James Zabiela, Chris Lake, DJ Eco, Above and Beyond, Rank 1. Laat je niet afleiden door dit bericht enjoy your trip, hoewel er liggen twee tickets voor jullie just in case.

Nice time,

Gerrit

anita

Hoi Anke en Jeroen,
Gelukkig maar dat de aardbevingen ver weg zijn.
Reizen in Azie is inderdaad bijzonder. Dat met die bus.. iedereen die in dat soort gebieden heeft rondgereist herkent het onmiddelijk. Je neemt je voor dat je in Nederland niet meer druk gaat maken over vertragingen van 10 minuten bij de NS. Maar wedden dat je dat toch wel weer gaat doen:-).
Wij zijn met de implantologiegroep naar de EAO geweest in Monaco. Over boten gesproken... Daar liggen privejachten met 2 heli-deks (kun je af en aanvliegen, hi hi) en tenminste 3 radars. Verschil moet er zijn!!!
Veel groetjes, Anita

Martijn

Mooie verhalen zeg, waan me even een paar seconden uit het ritme en sleur van alledag.. ga gauw weekend vieren...heb ik zin an zoals ze hier in Almelo zeggen..