Anke en Jeroen in Azië

Amazing Myanmar

Gelukkig is het toch vanuit Myanmar mogelijk een stukje op de site te zetten!
Vanuit Mandalay weer even een update (en maar 2 foto´s omdat uploaden extreem moeilijk is).

Myanmar is heftig tot nu toe. De eerste dagen Yangon leek op geen andere stad dan waar we geweest zijn. Druk, vies, stinkend, heet, extreem arm, maar ook erg nieuwsgierige mensen die je verbaasd lachend aankijken, lekkere geuren, mooie kleuren, eigenlijk een beetje wat we ons voorstellen bij India. Misschien met als verschil dat de mensen je niet lastig vallen.
Wel erg naar om zoveel armoede te zien, en ook de uitzichtloosheid is soms wel van de mensen af te lezen. Maar ook heel mooi om te zien dat de mensen oprecht vriendelijk zijn en velen de moed erin houden.
Na drie dagen bezichtigen en rondkijken, zijn we naar Putao in het noorden van Myanmar gevlogen. Noordelijker dan tevoren tijdens onze reis stonden we in een keer aan de voet van de Himalaya, dichtbij de grens met India en China. Het gebied is extreem afgelegen en beperkt toegangkelijk voor toerisme (daar houden we natuurlijk erg van) en de enige manier om er te komen is via een georganiseerde toer. De organisatie was perfect, we hadden twee gidsen en een heleboel dragers (eindelijk geen zware tas op de rug) en koks die fantastisch voor ons kookten. Met ons liepen drie gekke Britten en een nog gekkere Amerikaan, die allevier in Vietnam woonden, alles was dus AWESOME! (het woord van de trekking).
Om ons doel, de beklimming van de Phongun Razi (een van de ´ice mountains´zoals ze heel spannend werden genoemd), te bereiken hebben we 10 dagen getrokken door mooie valleien met rijstvelden, langs prachtige dorpjes, door de jungle waar we de gibbons hoorden gillen en de herten blaffen, waar tijgers, rode panda´s, luipaarden en beren lopen ( we hebben de berenklauwen in de bomen zien staan). Wassen in de rivier, slapen in tentjes in het bos en elke middag en avond een vuur om aan op te warmen (koud dat het was!). Na in 5 dagen steeds hoger te hebben geklommen kwamen we uiteindelijk boven de sneeuwlijn terecht, van waar we de dag erna een toppoging zouden doen. Helaas kregen we die nacht een goede sneeuwstorm en lag er de volgende ochtend een halve meter sneeuw op onze tentjes. De toppoging ging dus niet door maar de afdaling door verse poedersneeuw in een winterwonderland oerbos was wel het hoogtepunt van de hele trekking!

Wij gaan nog even wat cultuur opsnuiven in Bagan (tempels) en daarna de laatste daagjes aan onze tan werken op het strand.

Tot snel maar weer, liefs, ons!

Frouwkje

Heerlijk om te lezen en toch nog sneeuw he.
Mooie foto van jullie... heel anders dan de andere foto's
geniet nog van alles en tot snel.
liefs xx

Maaike

Geniet van de laatste daagjes. Ik kijk erg uit naar 7 maart:D! Groetjes

Klaske en Pieter

Sorry, heb jullie verwaarloosd! Hier gaat alles goed maar even extreem druk met werk, promotie, paardrijden en proberen elkaar ook nog af en toe te zien... Pfff. Zijn redelijk klaar met de sneeuw en kou en hopen dat het heel snel lente wordt! Haha. Gelukkig over 1.5 mnd 2 weken vakantie. Wat een gek idee dat het er voor jullie alweer bijna op zit! Ben erg benieuwd naar alle foto's en verhalen! Als jullie terug zijn maar snel weer even een date plannen met zn allen! Hapje, drankje enz... ;). Geniet nog even lekker van de rust en tot snel!

Liefs Klaske en Pieter

Martijn Verstraaten

Ohohoh wat onmeunig moooi weer! Echt een te gekke reis hebben jullie gemaakt zo alles bij elkaar. Hoop snel jullie ontstressde smiles in levende lijve zien! Groets!

Wilma Deusjen

Hallo Jeroen en Anke,

De laatste week van de 7 maanden reizen, jullie kunnen volgens mij terug kijken op een mooie tijd.
Wat zal het weer wennen zijn om hier weer de draad op te pakken. Een hele fijne week nog en goeie reis terug. Neem mooi weer voor ons mee, laat die sneeuw daar aub die hebben we genoeg gehad.
Groetjes Wilma